طراح محصول (product designer) کیست؟

طراح محصول (product designer) کیست؟

در روند تولید یک محصول طراحی از مهمترین و اثرگذار ترین بخش ها است. به طوری که موفقیت و یا عدم موفقیت این محصول و تمام بخش های مرتبط به آن وابسته به نحوه ی طراحی است. در این مقاله در ابتدا با طراحی محصول آشنا شده و بعد به پرسش طراح محصول چه کسی است و چه وظایفی دارد می پردازیم.

تولیدمحتوای تخصصی برای کسب و کار شما در استودیو ویزارد. برای مشاوره رایگان اینجا کلیک کنید.

طراحی محصول در شرایط کنونی و با گسترش اهمیت طراحی و کاربردی بودن کالا ها، ارزش و اهمیتی ویژه پیدا کرده است و حضور یک طراح محصول در روند کسب و کار ها اهمیت فراوانی دارد.

طراحی محصول

در حال حاضر محصولی می تواند موفق بوده و جایگاه مناسب خود را در بازار پیدا کند که به میزان بسیار بالایی کاربردی بوده و در ساده ترین شکل بتواند نیازهای مصرف کننده را برطرف کند. این محصول می تواند یک محصول فیزیکی و یا اپلیکیشن و پلتفرم های متنوعی باشد که به تعداد زیادی مخاطب خدمات مشخصی را ارائه می کند. اما باید توجه داشت که برای طراحی یک محصول چه دیجیتال و چه از نوع دیگر مهمترین مسئله توجه به پروسه و روند مورد نیاز است به شکلی که قابلیت استفاده داشته باشد.

طراح محصول

روند طراحی محصول

طراحی محصول به شکل درست و اصولی، شامل مراحلی میشه که باید به طور دقیق طی شود. در ادامه با روند این طراحی به طور کامل آشنا خواهیم شد.

مدیریت اینستاگرام کسب و کار خود را به تیم استودیو ویزارد بسپارید. برای کسب اطلاعات و مشاوره رایگان اینجا کلیک کنید.

تحلیل و بررسی

در آغازِ فرایند لازم است روی حقایق و ارقامِ موجود، تحقیقات گسترده‌ای صورت گیرد. سپس باید از طریق این داده‌ها بهترین راه ممکن را برای حل مشکلِ موجود بیابیم. طراحان در قبال پروژه و یافتن راه‌حل برای مشکلات موجود مسئولند. با بهره‌گیری از منابع موجود می‌توان دست‌یابی به این هدف را به بهترین نحو تضمین کرد.

طراحی محصول

ایده کلی یا کانسپت

به محض اینکه مشکل و راه‌حل‌های مناسب مشخص شدند باید راه‌حل نهایی انتخاب و به‌تفصیل تعریف شود. همچنین جوانب مختلف راه‌حل مورد نظر باید به‌گونه‌ای پیاده شود که پاسخگوی نیازهای مشتری باشد. در این گام تیم طراحی مشکل یا مشکلات اصلی را شناسایی می‌کنند و با تعریف مشکل و اهداف مورد نظر، اطلاعات مورد نیاز این مرحله را فراهم می‌کند. این کار با فعالیت‌هایی همچون حذف عوامل فرعی و یافتن عاملی که نیازمند اعمال تغییر است، انجام می‌شود.

کمپین تبلیغاتی خود را به استودیو ویزارد بسپارید. برای دریافت مشاوره اینجا کلیک کنید.

ترکیب

در این مرحله راه‌حل‌ها به ایده تبدیل و بهترین‌ آن نشانه‌گذاری شده است. این ایده‌ها نمونه‌های اولیه را تشکیل می‌دهند که محصولات حقیقی بر مبنای آنها ساخته خواهد شد.

چگونه یک طراح محصول شویم؟

برای آغاز به کار به عنوان یک طراح محصول، افراد تمایل دارند از دو رشته مهندسی و طراحی گرافیک این شغل را شروع کنند. افراد فنی که قصد ورود به حوزه طراح داخلی هستند باید چند ابزار و مفهوم جدید را یاد بگیرند. با این حال، در درجه اول یافتن فرصتی برای نمایش مهارت و توجه آنها به جزئیات در زمینه طراحی محصول مهم است. برای طراحان گرافیک، چالش اصلی گسترش میدان دید آن‌ها و ایجاد چیزی بزرگ برای انجام کاری عالی است.

با ایجاد یک مجموعه مهارت در طراحی محصول جدا از یادگیری ابزارهای مختلف، با بدست آوردن یک شغل از آنها استفاده خواهد کرد. همچنین فرصت‌های بی شماری برای تمرین و تسلط در استفاده از آنها کسب می‌کنید و پس از دستیابی به سطح خاصی از تسلط، هیچ کمبودی برای عملی ساختن این مهارت‌ها در دنیای واقعی ندارید. یکی از روش‌های کسب مهارت و تسلط کمک به استارت آپ‌های ضعیف و همکاری با سازمان‌های غیرانتفاعی مردمی است.

این تجربیات نه تنها یک تمرین عالی خواهد بود بلکه نمونه کارهای خود را که کلیدی برای رسیدن به موقعیت در این زمینه است، افزایش می دهند. این موضوع جدا از نمایش مهارت و استعداد شما برای انجام کار، به کارفرمایان سلیقه و سبک کاری شما را نیز نمایش می دهد.

با این روش همه می توانند در ابتدای کار ، نمونه کارهای خود را ایجاد کنند. البته نمونه کارها باید شامل پروژه هایی باشد که مربوط به حوزه فعالیت کارفرما هستند و بیان یک داستان در مورد چگونگی ارزیابی مشکل و طراحی راه حل را بیان کنند و فقط محصول نهایی را نمایش ندهند.

شباهت پروداکت دیزاینر و UX designer

شباهت های زیادی میان پروداکت دیزاینر و UX designer وجود دارد. هم پروداکت دیزاینر و هم UX دیزاینر باید درک عمیقی از تجربه کاربری و طراحی داشته باشند. علاوه‌براین، هر دو باید مهارت حل مسئله، کار تیمی، خلاقیت و همکاری را در خود داشته باشند. مهارت مشترک دیگر این است که هردو باید به‌خوبی بتوانند تحقیق و تست انجام دهند.

کار هر دوی این طراحان با آزمون و خطاست. یعنی به مشکلی برمی‌خورند، دنبال راه‌حل می‌گردند، تحقیق می‌کنند، راه‌حل‌ها را امتحان می‌کنند تا درنهایت به بهترین راه‌حل برسند. طرح نهایی نیز باید تست شود. معمولا طراح محصول و تجربه کاربری از ابزارها و نرم‌افزارهای مشترکی استفاده می‌کنند.

در پایان

طراحی محصول بخش اولیه و بسیار مهم و اساسی از ساخت و تولید یک محصول است. این محصول می تواند به شکل فیزیکی و یا غیر فیزیکی و آنلاین باشد. به هر حال موضوعی که در استقبال و موفقیت یک محصول تازه نقش اساسی را دارد، طراحی آن است. در این مقاله به ایم پرسش که طراح محصول چه کسی است و دارای چه ویژگی هایی است، پاسخ دادیم. امیدواریم این نکات برای شما مفید بوده باشد.

مقالات زیر را از دست ندهید:

بازاریابی محتوای B2B

جذب مشتری

تقویم محتوایی

UGC چیست

توسعه برند

کمپین ppc