بازاریابی تعاملی یا Interactive Marketing چیست؟

بازاریابی تعاملی یا Interactive Marketing چیست؟

بازاریابی تعاملی شیوه ای از بازاریابی است که در آن از روش های سنتی خبری نیست و از این نوع بازاریابی عبور کرده است.

برای کسب اطلاعات از راهکار سوشال مدیا استودیو ویزارد، اینجا کلیک کنید.

مشخصه اصلی بازاریابی تعاملی همان طور که از نامش پیداست، مربوط به امکان تعامل مخاطب با کسب و کار مورد نظر است. امروزه اکثر افردی که از محصولات مختلف استفاده می کنند، تمایل دارند تا با صاحبان محصول تعامل داشته و نظرات خود را به گوش آن ها برسانند. بازاریابی تعاملی این امکان را برای افراد فراهم می کند.

بازاریابی تعاملی چیست؟

بازاریابی به روش تعاملی شامل هر برنامه و روند بازاریابی می شود که مشتری و مخاطب آن امکان تعامل و ابراز نظرات و خواسته های خود را به کسب و کار داشته باشد. در این مسیر و با ایجاد ارتباط با مخاطبان این امکان ایجاد می شود که آن ها در مسیر رشد و توسعه شما تاثیرگذار باشند.

ویژگی های بازاریابی تعاملی

ویژگی های بازاریابی تعاملی

بازاریابی تعاملی مانند هر روش دیگری دارای ویژگی های تاثیرگذار و مهمی است که به روند کسب و کار کمک می کند. در ادامه با این مزایا و ویژگی ها آشنا خواهیم شد.

آگاهی از برند

تعامل با مخاطب و ارتباط مستقیم با او موجب آگاهی و آشنایی بیشتر با برند و کسب و کار شما می شود. به احتمال زیاد بازخورد تعامل شما با مشتری موجب شناخت افراد بیشتری نسبت به کسب و کارتان خواهد شد.

جهت کسب اطلاعات از راهکار طراحی سایت استودیو ویزارد، اینجا کلیک کنید.

تولید لید

از طریق تعامل و مشارکت مخاطب با شما تولید لید نیز بسیار ساده تر خواهد شد. از طریق تعامل با مشتری و مخاطب و همچنین طرح سوال های مناسب این افراد را به سادگی می توانید به یک لید فروش تبدیل نمایید.

بازاریابی تعاملی یا Interactive Marketing چیست؟

افزایش وفاداری مصرف کننده

زمانیکه با مخاطب خود ارتباط برقرار کرده و به خواسته ها، نیاز ها و نظراتش توجه کنید موجب افزایش تعلق خاطر از نظر احساسی و افزایش میزان وفاداری او خواهید شد. این مسئله تنها در صورتی رخ می دهد که شما یک گوش شنوا برای مخاطب خود باشید و همواره نیاز ها و ارزش های او را مد نظر قرار دهید.

امکان بهینه سازی استراتژی

با بازاریابی تعاملی شما با پرسونای مخاطب خود آشنا شده و در نتیجه می توانید با توجه به ویژگی های مخاطب دست به تغییر و بهبود استراتژی های خود بزنید. به طور کلی می توان گفت از طریق بازاریابی تعاملی و تعامل و شناخت مخاطب خود می توانید سلیقه و خواسته های او را در نظر قرار داده و با بازخوردی که دریافت می نمایید استراتژی بازاریابی خود را بهینه سازی نمایید.

برای آشنایی با راهکار سئو و بهینه‌سازی تیم ویزارد، اینجا کلیک کنید.

معایب بازاریابی تعاملی

تنها مشکلی که ممکن است برای بازاریابی تعاملی برشمرد این است که امکان دارد مخاطب با نادیده گرفتن پیام ها و محتوایی که جهت تعامل با او به اشتراک گذاشته می شود، این ارتباط را قطع کرده و امکان تعامل از بین برود.

انواع روش های بازاریابی تعاملی

در بازاریابی تعاملی نیاز به تولید محتوا در زمینه ها و شکل های متنوع است. شکل های متنوع تولید محتوا برای افزایش بازخورد مخاطبین در طیف های مختلف لازم است. در ادامه این شکل ها را بررسی می کنیم.

انجام مسابقه

شاید به نظر نیاید ولی انجام مسابقات نیز از راه های تعامل با مخاطب است و جزئی از روند بازاریابی تعاملی محسوب می شود. در اصل انجام مسابقات فرصتی مناسب برای تعامل میان مخاطبان و برند است. در صورتیکه این مسابقات با قرعه کشی و مزایای تشویق کننده نیز همراه باشد مشارکت افراد نیز به طور چشمگیری افزایش خواهد یافت.

ایمیل های تعاملی

ایمیل مارکتینگ یکی از روش های متداول و پربازده در حوزه بازاریابی است. بازده این روش در بازاریابی ثابت شده است و به همین دلیل یکی از گزینه های پر استفاده برای تبلیغات برند و کسب و کار است. حال اگر محتوای این ایمیل ها به شکلی تعاملی تدوین و نگارش شود، ارتباط دوطرفه ای با مخاطب برقرار خواهد شد.

انجام نظر سنجی

نظر سنجی هایی که انجام می شود در اصل درخواست ثبت بازخورد از طرف مخاطبان است. با انجام نظرسنجی و بررسی نتایج، به اطلاعات مفیدی دست خواهید یافت و بخش زیادی از ایرادات و اشکال های کار شما مشخص می شود.

سخن پایانی

بازاریابی تعاملی یکی از روش های جذاب، کم هزینه و پربازده در بازاریابی می باشد. در صورتیکه قصد دارید از روش های سنتی بازاریابی دوری کرده و با مخاطب خود ارتباط نزدیک ایجاد کنید این روش گزینه مناسبی برای شما خواهد بود. در این مقاله با بازاریابی تعاملی یا Interactive Marketing آشنا شدیم. امیدواریم این مطالب برای شما آموزنده باشد.

مقاله زیر را از دست ندهید:

سوشال لیسنینگ

آژانس دیجیتال مارکتینگ

افزایش سرعت سایت

کیورد ریسرچ

تکنیک های جذب مشتریبازاریابی آنلاین و سنتی