استفاده از فومو در مارکتینگ

استفاده از فومو در مارکتینگ

در مارکتینگ سعی می شود از شیوه ها و روش های متنوعی برای جذب مخاطب و دستیابی به فروش و سود بیشتر استفاده شود. یکی از این تکنیک های روانشناسی که تاثیر فراوانی را بر روی مخاطب خواهد گذاشت فومو(FOMO) است. در این مقاله با این تکنیک و روش استفاده از آن آشنا خواهیم شد.

فومو چیست؟

کلمه (FOMO) مختصر شده عبارت Fear Of Missing Out به معنی ترس از دست دادن است و اضطرابی را که هنگام کنارگذاشته‌شدن از یک رویداد اجتماعی یا یک تجربه جدید احساس می‌کنیم، بیان می کند.

تولیدمحتوای تخصصی برای کسب و کار شما در استودیو ویزارد. برای مشاوره رایگان اینجا کلیک کنید.

تکنیک فومو در بازاریابی با استفاده از این احساس ما را ترغیب می‌کند محصول خاصی را خریداری کنیم و به کسب‌وکارها کمک می‌کند نرخ تبدیل خود را بیشتر کنند.

برخی اوقات تقاضا برای بعضی محصولات آنقدر زیاد می شود که قیمت آن‌ها دیگر مهم نخواهد بود. به عنوان مثال هنگام معرفی مدل جدید یک گوشی هوشمند، مصرف‌کنندگان از شب قبل پشت در فروشگاه‌ها صف می‌کشند تا اولین کسانی باشند که این محصول را می خرند. در این موارد، استفاده درست از تکنیک FOMO در بازاریابی است که چنین افزایشی را در تقاضای مصرف‌کنندگان به وجود می آورد.

فومو در مارکتینگ

تکنیک فومو در مارکتینگ چگونه است؟

در حال حاضر روانشناسان به دلیل تاثیر بسیار بالای رسانه های اجتماعی، بیش از گذشته نسبت به FOMO آگاهی پیدا کرده اند. بر مبنای تحقیقاتی که انجام گرفته است مشخص شده که سه چهارم کاربران فیسبوک به صورت روزمره اکانت خود را چک می‌کنند و یکی از مهم‌ترین عوامل تعامل افراد در شبکه‌های اجتماعی، اضطراب ناشی از احساس از دست دادن است.

تکنیک FOMO در بازاریابی گاهی می‌تواند تاثیرات منفی از خود به جا بگذارد. همچنین می‌تواند به مردم انگیزه بدهد که چیزهای جدید را امتحان کرده و فرصت‌های تازه ای را به دست آورند.

تولیدمحتوای تخصصی برای کسب و کار شما در استودیو ویزارد. برای مشاوره رایگان اینجا کلیک کنید.

عوامل اهمیت تکنیک فومو در مارکتینگ

مطالعات مختلف نشان داده‌اند که چگونه تصمیمات ما توسط اطرافیانمان شکل می‌گیرد. به عنوان مثال در یکی از این تحقیقات سه دانشمند حوزه علوم رفتاری (گلداشتاین، سیالدینی و گریسکویسیوس) نشان دادند که عرف اجتماعی بسیار بیشتر از رویکرد منطقی بر تصمیم‌گیری‌های ما تاثیر دارد.

همچنین در تحقیق دیگری نشان داده‌اند که چطور وقتی که انجام کاری مهلت کمی داشته باشد اولویت‌های ما تغییر می‌کند و به کاری که مهلت کمی دارد بیشتر از کاری که واقعا اهمیت بیشتری دارد بها می‌دهیم. به این حالت اثر اضطرار محض یا Mere Urgency Effect گفته می‌شود. این اثر توضیح می‌دهد که چرا افراد وقتی یک کار بزرگ را به چندین وظیفه یا کار کوچک سرشکن می‌کنند، موفق‌تر و پربازده‌تر عمل‌ می‌کنند و مانند این دو مورد، تاثیر کمبود بر تصمیم‌گیری افراد هم در تحقیقات مختلفی نشان داده شده‌ است.

فومو

چگونه از فومو در مارکتینگ استفاده کنیم؟

ترفندها و نکاتی وجود دارند که باعث می شوند مخاطب در مواجهه با آن ها دچار ترس از دست دادن موقعیت مورد نظر شده و برای اقدام به خرید تحریک گردد. در ادامه تعدادی از این روش ها برای جذب مشتری بیشتر را مرور می کنیم.

پرطرفدار ترین محصولات را نمایش دهید

مشاهده محصولات پرفروش و پرطرفدار در سایت هم مقداری از FOMO را به بازدیدکنندگان نشان می‌دهد. به هر حال وقتی می‌بینید که دیگران کالایی را خریداری می کنند، دوست دارید آن را برای خودتان هم داشته باشید. در نتیجه به طور حتم موارد پرفروش یا دارای بالاترین امتیاز را به طور خاص در سایت خود به نمایش بگذارید.

فرصت های از دست رفته را یادآوری کنید

به مخاطب گوشزد کنید که فرصت خوبی برای خرید وجود داشته که حالا دیگر آن را از دست داده است. اما فرصت‌های دیگری وجود دارند که می‌تواند آن ها را به دست بیاورد.

مقدار موجودی محصول را نشان دهید

در صورتیکه دارای یک فروشگاه اینترنتی هستید، می‌توانید با نشان دادن میزان موجودی کالا در انبار این حس را به وجود آورید. یا اگر در حوزه سفر و گردشگری فعالیت می‌کنید، نمایش دادن تعداد ظرفیت خالی باقی مانده می‌تواند اثرگذار باشد. نشان دادن این که ظرفیت یا موجودی در حال به پایان رسیدن است تاثیر فراوانی دارد.

پیشنهادات منحصر به فرد ارائه دهید

اثر گذارترین راهکار برای استفاده از تکنیک فومو در مارکتینگ منحصر به فرد بودن است. همه ی ما علاقمندیم فرصتی را به دست آوریم که افراد بسیار کمی آن را در اختیار دارند.

در پایان

در مارکتینگ از روش های متنوعی متناسب با شرایط و خواسته های مخاطب استفاده می شود در این مقاله به آشنایی با تکنیک فومو در مارکتینگ پرداختیم. امیدواریم این نکات و توضیحات مورد توجه شما قرار گرفته باشد.