محتوای تولید شده توسط کاربر (UGC) چیست؟

تحقیقات بازار در کسب و کار

تحقیقات بازار یک فرایند مطالعاتی بر روی شرایط بازار و ویژگی ها و خواسته های مخاطبان است. اطلاعات دقیق و کامل کمک می کند که با بررسی داده ها و مطالب موجود می توان برنامه ریزی و استراتژی دقیقی را برای کسب و کار تدوین کرد.

کمپین تبلیغاتی خود را به استودیو ویزارد بسپارید. برای دریافت مشاوره اینجا کلیک کنید.

تحقیقات بازار مجموعه ای کامل از مطالعات و جمع آوری اطلاعات است که در مراحل اولیه شروع یک کسب و کار، واجب، ضروری و بسیار پیش برنده است.

تحقیقات بازار چیست؟

برای تعریف تحقیقات بازار باید بگوییم که فرایندی است که در آن اقدام به شناخت و درک شرایط بازار و مخاطبان هدف و همچنین امکانات و محدودیت های موجود می کنیم. با انجام این تحقیقات از نیازهای بازار آگاه شده و عملکرد دقیق تری در ابتدای مسیر کسب و کار خواهیم داشت. زمانی که نیاز به درستی شناخته شود در ادامه را می توانید برنامه ریزی دقیق تری برای رفع آن ها داشته باشید.

تحقیقات بازار

اهمیت تحقیقات بازار

  • با تحقیقات بازار می توان متوجه شد که چه نوع ارائه و چه تبلیغی بر روی مخاطبان هدف شما تاثیر خواهد گذاشت.
  • این تحقیقات به شما کمک می کند تا به شکل بهتری به رقابت بپردازید و چه بخشی از بازار را هدف قرار دهید. به این شکل هزینه های اولیه شما نیز کاهش می یابد.
  • تحقیقات بازار شما را به طور کامل با رقبا و چالش های روبرو آشنا کرده و کمک می کند تا خود را برای مسائل و مشکلات آماده کنید.
  • می توانید به وسیله تحقیقات دقیق و جامع متوجه روند و سمت و سوی بازار شوید.
  • همچنین این تحقیقات نشان می دهدکه مخاطب هدف شما از چه راهی نیازهای خود را برطرف می کند و در نتیجه می توانید مشخص کنید از چه راهی محصولات خود را برای این افراد ارائه کنید، به نجوی که مورد توجه قرار بگیرد.
مدیریت اینستاگرام کسب و کار خود را به تیم استودیو ویزارد بسپارید. برای کسب اطلاعات و مشاوره رایگان اینجا کلیک کنید.

انواع تحقیقات بازار

تحقیقات بازار خود انواع مختلفی دارد که در ادامه با هر کدام از آن ها آشنا می شویم.

مصاحبه

این روش از تحقیق به صورت رودرو و حضوری با مخاطب مورد نظر صورت می گیرد و با این روش با ایجاد حس نزدیکی و توجه به جزئیات رفتار فرد، خواسته ها و انتخاب هایش را شناسایی کند.

گروه های تمرکز

گروه های تمرکز که در آن ها گروهی از افراد به شکل گروهی به گفتگو می پردازند نیز در علوم اجتماعی بسیار شناخته شده و کاربردی است. ابن روش به این صورت است که از تعدادی از افراد آگاه و مطلع از شرایط خواسته می شود تا به طور گروهی و در کنار یکدیگر شروع به بحث و گفتگو در رابطه با موضوع مورد نظر نمایند.

مشاهده

یکی دیگرا ز روش های متداول برای نحقیقات بازار مشاهده و تحلیل و بررسی افراد در رابطه با بازار و محصولات مورد نظرشان است. از این طریق به سادگی می توانید با خواسته ها، سوالات و مشکلات این افراد آشنا شوید.

تحقیق بر مبنای یک محصول

با تحقیق بر مبنای یک محصول می توانید با دلایل خرید مخاطبان خود و حس آن ها نسبت به یک محصول آشنا شده و در نتیجه به شکل بهتری نیازهای آن ها را برطرف کنید.

اهمیت تحقیقات بازار

تحقیق درباره پرسونا مخاطب

تحقیق درباره پرسونای مخاطب یک بخش مهم و تاثیرگذار و شیوه ای بسیار کاربردی در تحقیقات بازار است. به این شکل می توانید تمام نیازها و ویژگی های مخاطب خود را شناخته و تمام استراتژی ها را بر یک پایه مشخص و هدفمند بنا کنید.

تحقیق درباره تقسیم بندی بازار

در بازاریابی، تقسیم بندی بازار اهمیت بسیار زیادی دارد. کافیست بازار خود را تقسیم بندی کرده و برای هر بخش یک برنامه مجزا داشته باشید. به این شکل می توانید اهداف هر دسته را به خوبی درک کنید و میزان خطا را کاهش دهید.

آنالیز رقابتی

آنالیز رقابتی نیز شیوه ای بسیار مهم و اساسی برای پروسه تحقیقات بازار است که در آن با رقبا آشنا شده و به طور کلی وضعیت و شیوه رقابت در صنعت برای شما واضح و مشخص می شود. با آنالیز رقابتی می توانید پیش از شروع کسب و کار، خود را آماده چالش های بازار نمایید.

شیوه انجام تحقیقات بازار

انجام تحقیقات بازار دارای پنج مرحله است که باید به طور دقیق انجام بگیرد. در ادامه این مراحل را بیان می کنیم.

تولیدمحتوای تخصصی برای کسب و کار شما در استودیو ویزارد. برای مشاوره رایگان اینجا کلیک کنید.

تعریف مسئله

در ابتدا باید به طور دقیق مشخص کنید که قصد تحقیقات در چه موضوعی را دارید. ابعاد کلی و تمام جزئیات مسئله شما باید مشخص شده و به طور واضح و دقیق تعریف شود. در این مرحله باید دلایل خود از تحقیقات را بیان و مشخص نمایید.

برنامه ریزی

پس از مشخص شدن هدف دست به برنامه ریزی زده و مسیر و راه خود را برای دستیابی به هدف مورد نظر تعیین کنید. برای برنامه ریزی باید نکات زیر را برای خود مشخص نمایید.

  • منبع اطلاعات
  • روش تحقیق
  • برنامه نمونه گیری
  • روش ارتباط

جمع آوری اطلاعات

دشوار ترین و زمان بر ترین مرحله بخش جمع آوری اطلاعات است. در این میان ممکن است شما اطلاعات نادرستی را نیز دریافت کنید و مسئله ی تشخیص درست از نادرست و پیدا کردن منابع و مراجع دقیق و معتبر در این مرحله بسیار مهم است.

تحلیل و بررسی اطلاعات

پس از پایان جمع آوری اطلاعات وقت این می رسد که به کمک افراد متخصص به بررسی و تحلیل تمام داده های موجود پرداخته به طوری که بتوان از آن نتیجه گیری دقیق انجام داد.

ارائه یافته ها

تمان داده ها و یافته ها باید به یک فرد کارشناس ارائه شده تا بر مبنای آن نتیجه گیری و برنامه ریزی نماید. در این مرحله تمام شرایط، امکانات و مشکلات موجود شرح داده می شود.

تصمیم گیری

پس از تمام این مراحل نوبت به تصمیم گیری درباره کسب و کار و استراتژی انتخاب شده می رسد. این مرحله نیز می تواند بسیار تعیین کننده باشد.

در پایان

تحقیقات بازار در کسب و کار برای مراحل اولیه و شروع، بسیار مهم است و از هدر رفتن سرمایه و بسیاری از شکست های احتمالی جلوگیری می کند. در این مقاله مراحل و اهمیت این تحقیقات را شرح دادیم. امیدواریم این نکات برای شما آموزنده بوده باشد.

مقالات زیر را از دست ندهید:

توسعه برند

کمپین ppc

مخاطب B2B

تاثیر نمادها

بهینه سازی لینکدین

نظریه گاو بنفش