راهنمای کامل گوگل تگ منیجر (Google Tag Manager)

راهنمای کامل گوگل تگ منیجر (Google Tag Manager)

گوگل تگ منیجر (google tag manager) یک ابزار واسطه برای مدیریت تگ های وب سایت شما است. تگ در اصل یک کد برای انجام فعالیتی خاص و یا جمع آوری اطلاعات در وب سایت و یا اپلیکیشن مورد نظر است. در این مقاله یک راهنمای کامل google tag manager به شما ارائه می کنیم.

تولیدمحتوای تخصصی برای کسب و کار شما در استودیو ویزارد. برای مشاوره رایگان اینجا کلیک کنید.

در گذشته این تگ ها را به صورت جداگانه و به کمک برنامه نویسی کنار هم قرار می دادند. در حال حاضر با کمک گوگل تگ منیجر نیاز به برنامه نویسی از بین رفته و لازم نیست که برای هر ابزار یک کد جداگانه نوشته شود.

گوگل تگ منیجر چیست؟

گوگل تگ منیجر ابزاری است که توسط گوگل و در راستای مدیریت تگ ها ساخته شده است. این ابزار به عنوان یک واسطه میان سایت و یا اپلیکیشن شما و تگ عمل می کند. این ابزار به شما کمک می کند تا مشخص کنید تگ مورد نظرتان در چه زمان و در چه صفحاتی لود شود.

راهنمای کامل گوگل تگ منیجر

دلایل استفاده از گوگل تگ منیجر

شاید برای شما این سوال پیش بیاید که به چه دلیلی باید از گوگل تگ منیجر استفاده کنید. در ادامه دلایل اهمیت استفاده از این ابزار را برمیشماریم.

کنترل همه تگ ها در یک داشبورد

پیش از اینکه ابزار گوگل تگ منیجر ارائه شود، تگ های مختلف هر بخش در قسمت های متفاوتی قرار داشتند و برای ایجاد تغییر در هر کدام لازم بود ابتدا آن را پیدا کرده و سپس تغییرات اعمال شوند. در حال حاضر و به کمک GTM این تگ ها همگی در یک بخش جمع شده و نظم و سرعت کار با آن ها بالاتر رفته است.

کمپین تبلیغاتی خود را به استودیو ویزارد بسپارید. برای دریافت مشاوره اینجا کلیک کنید.

امکان تست کردن پیش از انتشار

یکی دیگر از ویژگی های مهم این ابزر وجود امکان تست تگ ها پیش از انتشار آن ها است. این امکان کمک می کند تا به سادگی اشکالات کار خود را پیدا کرده و نسبت به رفع آن ها اقدام کنید.

قرار دادن و تغییر تگ ها در سایت با سرعت بالا

زمانی که از گوگل تگ منیجر استفاده می کنید دیگر نیازی نیست که برای هر بخش سایت به طور جداگانه یک تگ را تعریف کنید. در این حالت می توانید با استفاده از توسعه دهنده ها کدهای سایت خود را تغییر دهید. با استفاده از این ابزار به راحتی و در هر زمان می توانید تگ های وب سایت و یا اپلیکیشن خود را مدیریت کنید.

گوگل تگ منیجر چیست؟

ساده شدن ردیابی رویداد ها

برای پیگیری رویدادهایی مانند کلیک، ارسال فرم و موارد دیگر، توسعه دهنده مجبور است کدهای JavaScript را به وب سایت اضافه کند. گوگل تگ منیجر کارها را آسان‌تر می‌کند. به کمک این سرویس پیگیری هر رویداد به شکل ساده تری انجام می شود.

داشتن سیستم نسخه بندی

با هر تغییری که در وب سایت خود انجام می دهید، پس از انتشار یک نسخه از وب سایت ایجاد می شود. در این میان بخشی وجود دارد که تمام این نسخه ها در آن جمع شده است. وجود این نسخه ها به شما این امکان را می دهد که در هر زمان که بخواهید و یا در صورت بروز مشکلات، وب سایت را به نسخه سابق مورد نظرتان برگردانید.

مدیریت اینستاگرام کسب و کار خود را به تیم استودیو ویزارد بسپارید. برای کسب اطلاعات و مشاوره رایگان اینجا کلیک کنید.

شیوه کار گوگل تگ منیجر

گوگل تگ منیحر دارای سه بخش اصلی در ساختار خود است:

  • تگ ها
  • تریگر ها
  • متغیر ها

تگ

تگ قطعه کدی است که در شرایط خاص و مشخصی در وب سایت فعال می شود. این کد می تواند مرتبط با هر بخشی از وب سایت باشد و تنها محدود به گوگل آنالیتیکس نیست. هنگامی که در گوگل تگ منیجر یک تگ جدید ایجاد می کنیم در حقیقت خواستار آن هستیم که کاری انجام گیرد.

تریگر

تریگر در اصل شرایطی است که یک تگ در صورت وجود داشتن آن فعال می شود. این موضوع که یک تگ در چه صفحاتی و در چه زمان هایی باید فعال شود همگی وابسته به تریگر هستند و این تریگر ها به تگ ها متصل می شوند تا این برنامه فعالیت برای آن ها اعمال شود. در این صورت با فعال شدن یک تریگر تگ های مرتبط با آن فعال خواهند شد.

متغیر

آخرین عضو این مجموعه متغیر ها هستند. متغیر ها می توانند اندازه ها را نگه داری کنند و در تگ ها و تریگر ها مورد استفاده قرار بگیرند.

اندازه هایی که متغیر ها نگه داری می کنند:

  • نگهداری داده ها همچون دامنه وب سایت، شناسه محصول، متن لینک و از این قبیل.
  • مجموعه ای شامل داده ها و تنظیمات مانند تنظیمات تبلیغات دیسپلی، تنظیمات گوگل آنالیتیکس و کوکی ها.

فضای گوگل تگ منیجر

نسخه رایگان گوگل تگ منیجر تنها امکان ساخت 3 فضای کار را به کاربران خود ارائه می کند.

فضای گوگل تگ منیجر دارای سه بخش است که شامل فضای کاری (Workspace)، ورژن ها (Versions) و ادمین (Admin) می شود.

Workspace: این بخش، قسمت اصلی گوگل تگ منیجر محسوب می شود.

Versions: تاریخچه تمام تغییرات را نشان می دهد.

Admin:  بخش تنظیمات کلی گوگل تگ منیجر همچون اکانت و کنتینر را شامل  این بخش می شود.

هر کدام از این بخش ها نیز دارای زیر مجموعه ها و گزینه های متنوعی هستند.

سخن پایانی

GTA یک ابزار بسیار کاربردی و مناسب است که تگ ها را به شکل بسیار دقیق دسته بندی کرده و نظم و قابلیت های فراوانی را برای آسان تر شدن استفاده از تگ ها ایجاد می کند. در این مقاله با این ابزار و شیوه استفاده از آن، آشنا شدیم. امیدواریم این مطالب برای شما آموزنده بوده باشد.

مقالات زیر را از دست ندهید:

جذب مشتری

تقویم محتوایی

UGC چیست

توسعه برند

کمپین ppc

مخاطب B2B