chat gpt

chat gpt چیست و چه کاربردی دارد؟

 

ChatGPT یک مدل زبان می باشد که توسط OpenAI توسعه یافته است. این هوش مصنوعی بر روی مجموعه وسیعی از داده های متنی با استفاده از الگوریتم های یادگیری عمیق برای درک و ایجاد پاسخ های انسان مانند با استفاده از ورودی زبان طبیعی آموزش دیده است.

به زبان ساده، Chat GPT یک مدل زبان هوش مصنوعی است که برای گفتگو با انسان طراحی شده است. می‌توانید از آن سوال بپرسید، دستورالعمل‌هایی بدهید، یا به سادگی با آن چت کنید، همانطور که با یک دوست انجام می‌دهید. Chat GPT می تواند اطلاعاتی را در مورد طیف گسترده ای از موضوعات به شما ارائه دهد، در انجام وظایف به شما کمک کند یا فقط با شما یک مکالمه معمولی داشته باشد.

ChatGPT یک هوش مصنوعی قدرتمند است.

 

کاربرد های ChatGPT

استفاده های بالقوه زیادی برای ChatGPT وجود دارد، از جمله:

خدمات مشتری: از ChatGPT می توان برای ارائه پشتیبانی خدمات مشتری با پاسخ دادن به سوالات رایج، حل مشکلات و ارائه راهنمایی استفاده کرد.

آموزش: Chat GPT می تواند با پاسخ دادن به سؤالات، ارائه توضیحات و ارائه بازخورد در مورد تکالیف به دانش آموزان کمک کند تا یاد بگیرند.

توصیه های شخصی شده: ChatGPT می تواند برای ارائه توصیه های شخصی برای محصولات، خدمات یا محتوا بر اساس ترجیحات و رفتار کاربر استفاده شود.

پشتیبانی از سلامت روان: از ChatGPT می‌توان برای ارائه پشتیبانی از سلامت روان با مشارکت در گفتگو با کاربران و ارائه راهنمایی در مورد استراتژی‌های مقابله استفاده کرد.

سرگرمی: از ChatGPT می توان برای مقاصد سرگرمی مانند بازی کردن، جوک گفتن یا شرکت در مکالمه معمولی استفاده کرد.

به طور کلی، استفاده از ChatGPT متنوع و متنوع است و این فناوری پتانسیل بهبود بسیاری از زمینه های زندگی ما را دارد.

 

مراحل توسعه Chat GPT

Chat GPT عضوی از خانواده مدل های زبانی ترانسفورماتور از پیش آموزش دیده (GPT) است. این برنامه (رویکردی برای انتقال یادگیری) بر روی یک نسخه بهبودیافته از GPT-3 OpenAI معروف به “GPT 3.5” تنظیم شد. فرآیند تنظیم دقیق، یادگیری تحت نظارت و یادگیری تقویتی را در فرآیندی به نام یادگیری تقویتی از بازخورد انسانی (RLHF) تحت تاثیر قرار میدهد.

هر دو رویکرد از مربیان انسانی برای بهبود عملکرد مدل استفاده کردند. در مورد یادگیری تحت نظارت، مدل با مکالماتی ارائه شد که در آن مربیان هر دو طرف را بازی کردند: کاربر و دستیار هوش مصنوعی. در مرحله یادگیری تقویتی، مربیان انسانی ابتدا پاسخ هایی را که مدل در مکالمه قبلی ایجاد کرده بود، رتبه بندی کردند.

این رتبه‌بندی‌ها برای ایجاد «مدل‌های پاداش» مورد استفاده قرار گرفتند که این مدل با استفاده از چندین تکرار از بهینه‌سازی سیاست پروگزیمال (PPO) تنظیم شد. الگوریتم‌های بهینه‌سازی سیاست پروگزیمال یک مزیت مقرون‌به‌صرفه برای اعتماد الگوریتم‌های بهینه‌سازی ارائه می‌کنند. آنها بسیاری از عملیات محاسباتی پرهزینه را با عملکرد سریعتر نفی می کنند. این مدل ها با همکاری مایکروسافت در زیرساخت ابررایانه Azure آموزش داده شدند.

 

در حال حاضر استفاده از ChatGPT رایگان است.

 

chat gpt

 

Chat GPT چطور به وجود آمد؟

ChatGPT توسط OpenAI، یک سازمان تحقیقاتی با تمرکز بر پیشرفت هوش مصنوعی به روشی ایمن و سودمند، توسعه یافته است. این پروژه با همکاری OpenAI و شرکت سخت افزار کامپیوتر NVIDIA آغاز شد.

برای ایجاد ChatGPT، محققان OpenAI از یک تکنیک یادگیری عمیق به نام معماری ترانسفورماتور استفاده کردند که به طور خاص برای وظایف پردازش زبان طبیعی طراحی شده بود. آنها این مدل را بر روی مجموعه داده عظیمی از متن از اینترنت، از جمله کتاب، مقاله، و وب سایت آموزش دادند.

فرایند آموزش شامل قرار دادن مدل در معرض مقادیر زیادی از داده های متنی و اجازه دادن به آن برای یادگیری الگوها و ساختارهای زبان انسانی بود. این ChatGPT را قادر می‌سازد تا تفاوت‌های ظریف زبان طبیعی را درک کند و پاسخ‌هایی شبیه انسان به طیف گسترده‌ای از درخواست‌ها ایجاد کند.

از زمان توسعه اولیه، Chat GPT به طور مداوم از طریق تلاش‌های تحقیق و توسعه مداوم اصلاح و بهبود یافته است. در نتیجه، امروزه به یکی از پیشرفته ترین و پرکاربردترین مدل های زبانی در جهان تبدیل شده است.

محدودیت ها

Chat GPT از محدودیت های متعددی رنج می برد. OpenAI تصدیق کرد که ChatGPT “گاهی اوقات پاسخ هایی به ظاهر معقول اما نادرست یا بی معنی می نویسد”. این رفتار در مدل های زبانی بزرگ رایج است و توهم هوش مصنوعی نامیده می شود. مدل پاداش ChatGPT که حول نظارت انسان طراحی شده است، می تواند بیش از حد بهینه شود و در نتیجه مانع عملکرد شود، که در غیر این صورت به عنوان قانون گودهارت شناخته می شود.

Chat GPT اطلاعات محدودی از رویدادهایی دارد که پس از سال 2021 رخ داده است. طبق گزارش بی بی سی، از دسامبر 2022، ChatGPT مجاز به “بیان عقاید سیاسی یا شرکت در فعالیت های سیاسی” نیست. با این حال، تحقیقات نشان می‌دهد که ChatGPT یک جهت‌گیری طرفدار محیط‌زیست و آزادی‌خواهانه چپ گرا نشان می‌دهد.

در آموزش Chat GPT، بازبینان انسانی بدون در نظر گرفتن درک واقعی یا محتوای واقعی، پاسخ‌های طولانی‌تر را ترجیح می‌دهند. داده‌های آموزشی همچنین از تعصب الگوریتمی رنج می‌برند، در یک نمونه، ChatGPT یک رپ تولید کرد که نشان می‌داد زنان و دانشمندان رنگین پوست نسبت به دانشمندان سفیدپوست و مرد پست‌تر هستند.

نحوه ثبت نام و ساخت اکانت برای ChatGPT

برای استفاده از ChatGPT باید در سرویس Open AI حساب ایجاد کنید. نحوه ساخت اکانت در این وب سایت ساده است و تنها چند مرحله دارد. اما موضوعی که باید به آن دقت داشته باشید این است که امکان ساخت حساب با شماره های اپراتور های ایرانی (+98) وجود ندارد و شما باید شماره خارجی و یا شماره مجازی داشته باشید. البته با هر شماره مجازی امکان ساخت حساب در Open AI را نخواهید داشت و باید از شماره مجازی های مخصوص برای این کار استفاده کنید. در حال حاضر چندین سایت اقدام به فروش شماره های مجازی میکنند بعد از گرفتن شماره مجازی و استفاده از آن در سایت https://openai.com/  کد تاییدی برای آن شماره ارسال می شود که در سایت ارائه دهنده شماره می توانید آن را کپی کرده و سپس از ChatGPT استفاده کنید.