مراحل توسعه برند

مراحل توسعه برند

برند مهمترین و ارزشمند ترین بخش یک کسب و کار است. که ارزش های اصلی آن را در خود جای می دهد. در این مقاله قصد داریم به موضوع توسعه برند بپردازیم.

کمپین تبلیغاتی خود را به استودیو ویزارد بسپارید. برای دریافت مشاوره اینجا کلیک کنید.

با توجه به اینکه پروسه ساخت برند هرگز متوقف نشده و همواره در حال انجام خواهد بود و مراحل متنوعی دارد، می توان گفت توسعه برند نیز بخشی از این روند محسوب می شود.

برند چیست؟

برند در واقع هویت واعتبار و نمادی است که یک مجموعه طی یک روند و با برنامه ریزی و طراحی استراتژی آن را شکل می دهد. ساخت یک برند نیازمند توجه به تمام وجوه ساخت و ارائه یک محصول و یا ارائه خدمات است. در اصل مهمترین ابزاری که یک کسب و کار دارد همان برندی است که تصویر آن را برای مخاطبان خود می سازد.

توسعه برند چیست؟

توسعه برند چه مفهومی دارد؟

توسعه برند به معنی این است که با استفاده از برند موجود و مزایا و ویژگی های آن دست به ساخت و ارائه محصولاتی دیگر به منظور گسترش مجموعه تحت عنوان برند بزنیم. محصولات جدید ارائه شده می تواند زیر مجموعه محصولات قبلی و یا حتی غیر مرتبط با سایر محصولات باشد. به این شکل علاوه بر افزایش گستره ی مخاطبان می توان با استفاده از اعتبار و ارزش برند فعلی امکان رشد بالایی را برای محصولات و ایده های جدید به آسانی فراهم نمود. توسعه برند از چندین جنبه می تواند برای کسب و کار سود آور باشد. به این شکل که با توجه به حاشیه امن برند فعلی، ریسک تجربه یک ایده جدید کاهش می یابد همچنین شناخت بازار و منابع مورد نیاز و هزینه ها و احتمالات موجود، امکان خطا را کاهش می دهد.

مدیریت اینستاگرام کسب و کار خود را به تیم استودیو ویزارد بسپارید. برای کسب اطلاعات و مشاوره رایگان اینجا کلیک کنید.

بخش های اصلی توسعه برند

برای توسعه برند باید پروسه ای طراحی و آن را به بخش های مختلفی تقسیم کرد. در ادامه بخش های اصلی توسعه یک برند را بررسی می کنیم.

استراتژی

استراتژی برند یک نوع برنامه ریزی و هدف گذاری برای شیوه معرفی محصول به بازار است. در صورت انتخاب استراتژی درست و مناسب به طور حتم پروسه توسعه برند به شکلی مطلوب پیش خواهد رفت.

اهمیت توسعه برند

هویت برند

هویت برند نشان دهنده دیدگاه ها و اهداف اصلی برند است که در توسعه برند نیز دخیل بوده و بر روی آن تاثیر می گذارد. هویت یک برند نشان دهنده شخصیت و ارزش های آن است. این بخش می تواند در ماندگاری یک برند بسیار تاثیرگذار باشد.

طراحی گرافیک

طراحی گرافیک شامل لوگو، رنگ ها و تمامی خصوصیات و ویژگی های ظاهری که برای برند در نظر گرفته می شود، است. طراحی گرافیک یکی از بخش های اصلی برای توسعه برند است و باید به طور خیلی جدی و دقیق و متناسب با مخاطبان هدف انجام شود.

تولیدمحتوای تخصصی برای کسب و کار شما در استودیو ویزارد. برای مشاوره رایگان اینجا کلیک کنید.

مدیریت

در این بخش، تمام سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در برند مدیریت می‌شوند. موفقیت و شکست یک برند وابستگی زیادی به نحوه‌ی مدیریت آن دارد.

مزایای توسعه برند

  • در توسعه برند پذیرش محصول جدید از طرف مخاطب آسان تر است.
  • موجب بهبود تصویر برند در ذهن مخاطب می شود.
  • در شروع میزان ریسک آن به نسبت شروع کردن از صفر کمتر است.
  • به طور پیش فرض می توان مخاطبانی را برای محصول جدید در نظر گرفت و امکان پذیرش آن بیشتر است.
  • سود آوری تبلیغات بیشتر خواهد بود و به احتمال فراوان هزینه های تبلیغات کاهش می یابد.
  • موجب ایجاد تنوع و جذابیت برای مخاطب خواهد شد.
  • هزینه های معرفی و بازاریابی محصول جدید کاهش می یابد و این روند بسیار ساده و سریع انجام خواهد شد.
  • تصویر برند اصلی و محصولاتش تقویت خواهد شد.
  • معانی و مفاهیم برند را بازنگری می کند.
  • گستره بازار محصولات اصلی برند را افزایش داده و مخاطبان جدیدی را اضافه خواهد کرد.
  • می تواند مشتریان برند اصلی را به مخاطبان و مشتریان محصول جدید تبدیل کند.

معایب توسعه برند

  • در صورتیکه توسعه برند و محصول جدید در زمینه های متفاوت و غیر مرتبط با برند اصلی باشد، این امکان وجود دارد که اعتماد و اطمینان مخاطب نسبت به آن برند از بین برود.
  • ممکن است پیامد های حاصل از تولید محصول جدید، تصویر برند اصلی را مخدوش کرده و به آن آسیب بزند.
  • ممکن است به دلیل صرف نکردن هزینه لازم برای یک محصول جانبی، محصول جدید به چشم مخاطب نیامنده و آن را امتحان نکنند و در نتیجه پروژه توسعه برند با شکست مواجه شود.
  • در صورتی که محصول جدید بدون برنامه ریزی های دقیق و بدون هیچگونه برتری نسبت به محصولات مشابه موجود در بازار تولید و عرضه شود، احتمال شکست آن بسیار زیاد خواهد بود.

در پایان

توسعه برند در هر صورت موضوعی است که کسب و کارهایی که تا حد مطلوبی شناخته شده هستند و در زمینه فعالیت خود به موفقیت رسیده اند، برای افزایش سود خود و به دست آوردن مخاطبان بیشتر به فکر آن می افتند. در این مقاله با توسعه برند و مراحل آن آشنا شدیم. امیدواریم این مطالب برای شما مفید و کاربردی بوده باشند.

مقالات زیر را از دست ندهید:

کمپین ppc

مخاطب B2B

تاثیر نمادها

بهینه سازی لینکدین

نظریه گاو بنفش

تبلیغات چریکی