مانترای برند چیست؟

مانترای برند چیست؟

 

در هندوئیسم، مانترا جملات مقدسی هستند که انرژی مثبت به ارمغان می آورند و برای تعیین مقاصد و اهداف استفاده میشوند. به طور مشابه، مانترای برند، لحن یک کسب و کار را تعیین می کند و شعاری که ارزش های شرکت شما را نشان می دهد ایجاد میکند؛ یک مانترای گیرا می تواند در بازار کسب و کار شما را متمایز کند.

بسیار مهم است که بدانید مانترا برند نه اسلوگان است و نه یک تگ لاین، در حوزه بازاریابی اغلب مانترا را با این دو اشتباه می گیرند. مانترای برند یک اظهارنامه داخلی است، مانند یک قطعنامه که توسط همه کارمندان خوانده و عمل می‌شود و شما را با برندتان مرتبط می‌کند و  کمک می‌کند استراتژی‌های بهتری برای برندسازی ایجاد کنید. تگ لاین ها معمولاً به دنبال برانگیختن یک عمل از سوی مخاطب هستند؛ در حالیکه هدف مانترا برند برانگیختن احساسات در مخاطب است.

مانترای برند چیزی بیش از یک شعار است؛ یک عبارت ساده، مثبت و در عین حال قدرتمند است که برای ایجاد انگیزه در درون افراد و تعیین اهداف استفاده می شود. بسیاری از شرکت‌ها از مانتراهای برند استفاده می‌کنند تا پیام خود را برای تعریف برندشان هم در داخل شرکت و هم در خارج توسعه دهند. این ابزاری برای این که باورهایی را که برایمان مهم است بیان و رشد دهیم.

مانترای برند پیامی است که جوهره برند را نشان میدهد و موقعیت برند را در بازار بهبود می بخشد.

 

مانترای برند چیست؟

چگونه یک مانترا برند ایجاد کنیم؟

 مراحل کلیدی که توسط برندهای برتر هنگام طراحی مانتراهای برند خود دنبال می‌شوند عبارتند از:

  1. نشان دادن ارزش برند به طور مداوم

کسب‌وکارهایی که سعی می‌کنند ارزش‌های خود را در مانترای نام تجاری نشان دهند، باید باورها، اهداف و مأموریت خود را در نظر بگیرند. مانترا شما باید قابل هضم و واضح و در عین حال در برگیرنده ارزش واقعی برند شما باشد.  این بیانیه نباید یک پاراگراف طولانی یا جمله طولانی باشد، بلکه باید پیامی مختصر باشد که هدف هدایت برند شما را نشان دهد. از الفاظ پر زرق و برق بپرهیزید و از زبانی صریح که عمق و معنا دارد استفاده کنید.

وقتی شعار شما برای مخاطبان مشخص و قابل درک باشد، به جذب مشتریان جدید و رشد کسب و کار کمک می کند . با یک شعار قدرتمند، یک کسب و کار می تواند در میان دیگر رقیبان برجسته شود. مانترای برند پیامی است که در مورد موقعیت شرکت و در چارچوب مرجع رقابتی صحبت می‌کند. از مدیران اجرایی گرفته تا کارمندان تازه استخدام شده، این مانترا باید در تمام عملیاتی که در شرکت انجام می شود مورد احترام و تمرین قرار گیرد.

  1. مانتراهای برند شما باید ماندگار باشند

اگر برند حضور و دسترسی خود را بهینه کند، صدای برند نیز به گوش جهانیان می رسد. بسیار مهم است که بدانید مانتراها تغییر نمی کنند یا با تغییر در روندها از بین نمیرود. در عوض، این مانتراها بر اساس ارزش ها و باورهایی ساخته شده اند که سال ها دوام می آورند. شعار نایک در کمپین “فقط انجامش بده” متعلق به کالین کپرنیک، مدافع سابق NFL است، که نشان دهنده جسارت، قاطعیت و انجام آنچه می خواهید است. شعار شما باید منعکس کننده چیزی باشد که نام تجاری شما بر اساس آن ایجاد شده است، اما همچنان در زمان حال نیز به آن عمل می شود. برندهای نمادین مانتراهای ساده و کوتاهی دارند، با این حال تمام دنیا با پیامی که در پشت آنها وجود دارد شناسایی می شود. مانترای برند برای BMW یعنی BMW ماشین نهایی رانندگی ، و برای Disney ” سرگرمی مفرح خانوادگی” برخی از بهترین نمونه های مانتراهای برند هستند.

  1. با تاکید بر نقاط تفاوت برند خود را متحول کنید

یک مانترا خوب برای برند می تواند به متمایز شدنش کمک کرده و آن را شایسته رقابت کند. یک مانترا قدرتمند در کارکنان، مشتریان و همه شرکا ایجاد انگیزه می کند. از تجارب مصرف‌کننده گرفته تا تمام جلسات فروش، مانترای برند حضور دارد و به شما کمک می‌کند تا با بهینه‌سازی نقاط تمایز به روشی خلاقانه در موقعیت‌یابی، برند را متفاوت کنید. مانتراها با تغییر روندهای صنعت از بین نمیروند. در عوض، آنها ساخته شده اند تا در آزمون زمان مقاومت کنند و بر پایه باورها و ارزش هایی ساخته شوند که سال ها دوام خواهند داشت و با تغییر فضای کسب و کار تکامل پیدا میکنند.

  1. کار تیمی انجام دهید

توسعه مانترای برند آسان نیست. به تلاش تیمی، فداکاری و طوفان فکری نیاز دارد. شما می توانید با به اشتراک گذاشتن ایده ها، کلمات و موضوعاتی که در  آن ها میخواهید برند را توسعه دهید، شروع کنید.

از آنجایی که این یک تلاش تیمی است، پیشنهادات همه کارمندان خود را بپرسید، چه تیم حسابداری، چه بخش منابع انسانی یا حتی کارآموزان. البته بخش خلاقیت و بازاریابی تصمیم نهایی را می گیرد، اما انجام این تمرین کوچک به شما کمک می کند تا بدانید کارکنان شما نیز در رشد کسب و کار شما شریک هستند؛ که این می تواند یک فعالیت تیم سازی عالی باشد.

 

مانترا فرهنگ  و درک کارمندان و شرکت شما را شکل می دهد.

مثال از مانترا برندهای بزرگ

برند های معتبر و بزرگ مثل نایک، اپل یا استارباکس، از استراتژی به نام استراتژی گسترش جهانی پیروی می کنند. هدف اصلی این استراتژی این است که هر بار که وارد کشور جدیدی می شوند، تجربه برند را بازسازی کنند. این منجر به تجربه ای مشابه برای همه مشتریان، صرف نظر از اینکه چه شهر یا کشوری است، می شود.

 

اپل

اپل از مانترا خود، “متفاوت بیندیشید” به عنوان شعاری در سال های 1997 تا 2002 استفاده کرد، اما هنوز هم می توان آن را در برخی از جعبه های محصولات مشاهده کرد. این مانترا ارزش های برند اپل را به بهترین شکل خلاصه می کند؛ زیرا اپل که به خلاقیت و نبوغ خود معروف است، مهندسان، طراحان و دیگر مبتکران خود را تشویق می کند تا محصولات و ایده های انقلابی ارائه دهند.

 

دیزنی

شعار برند دیزنی «سرگرمی مفرح خانوادگی» است و تصمیمات تجاری زیادی را هدایت می کند. دیزنی تصویری از برند ایجاد کرده است که بر خانواده دوست بودن تمرکز دارد. این بدان معنی است که محتوای آنها مناسب انواع سنین است، و برنامه های خشونت آمیز به طور معمول جزو محتوای آنان نیست.

این برای مخاطبان اصلی دیزنی، که خانواده ها و کودکان هستند، بسیار جذاب است. والدین می توانند اعتماد کنند که هنگام تماشای فیلم دیزنی یا بازدید از شهربازی دیزنی، فرزندانشان در امان خواهند بود.

سخن آخر

مانتراهای برند در واقع ابزاری برای نمایش رشد شرکت بر اساس باورهای شرکت هستند. کارکنان شرکت شما باید به این شعار پایبند باشند و بر این اساس اقدامات را هدایت کنند. این پایه و اساس چگونگی مقیاس یک نام تجاری، آنچه که یک شرکت به آن افتخار می کند و شاخصی از مسیر حرکت یک برند خاص است. برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره مانترا های برند و گرفتن مشاوره دیجیتال مارکتینگ رایگان با کارشناسان ما در ارتباط باشید.